Blog – Zon vitamine

Blog

De zon vitamine!

Vitamine D is goed voor je weerstand, botten en tanden. Zonder vitamine D kan calcium lastiger worden opgenomen. Vitamine D kan je binnenkrijgen met je voeding en via UV-B straling, het zonnetje!

Lekker makkelijk dus. Alleen komen wij te weinig buiten. In de zomer lukt dat vaak wel maar in de winter moeten wij het doen met de voorraad die is aangemaakt in de zomer. De lever kan zelfs tot 4 maanden vitamine D opslaan. In de nieren wordt vitamine D omgezet in een stof die zorgt voor de opbouw van je botten. Moet je nu heel erg gaan bakken in de zon? Liever niet. Zeker niet tussen 11 en 15 uur. Als je elke dag zeker 30 min buiten bent en daarbij je handen, armen en gezicht onbedekt laat krijg je al veel vitamine D binnen.

Verder krijg je het met je voeding binnen door de vette vissoorten. In mindere mate met ei, vlees en roomboter. Vegetariërs hebben sneller een tekort aan vitamine D doordat het vooral in dierlijke producten voorkomt. Dan is het verstandig om bij te slikken. 10 microgram per dag is voldoende.

Hoe merk je dat je tekort hebt: – verzwakte spieren, -angstaanvallen, -vermoeid/lusteloos, -bloedend tandvlees, -breekbare botten. Een tekort kan je laten testen bij de huisarts.

Wat kan je doen: – eet salades met makreel of zalm. – ga minimaal 30 min. Per dag buiten wandelen, – doe echte roomboter in de pan om te bakken.

 

Happy lifestyle; here we come!

 

Warme groet, Linda

 

lindadoolhuidverbetering@gmail.com
Of app/bel naar 06-30197981